FIRMES>Joan Biscarri

Mestres per a què?

Joan Biscarri

S’ha dit sovint que les noves tecnologies de la comunicació aplicades a l’aprenentatge poden ser més eficients que els mestres fins els punt que, fins i tot, poden acabar substituint-los sense que, com els passa als mestres-humans, s’equivoquin, pateixen conflictes emocionals i depressions, o ens agafin mania perquè no som del seu rotllo polític.

Aquesta no és una alerta novedosa, ja als anys 60 del segle passat, quan Skinner, exponent del conductisme i pare del condicionament operant, va inventar les anomenades “màquines d’ensenyar”, precedents del posterior aprenentatge programat, ja va aparèixer la gran pregunta: acabaran aquestes màquines amb el paper dels mestres?

I, encara d’una manera més general, aquesta idea remet al clàssic temor de que les màquines, els robots, la digitalització, etc., acabin amb la feina dels humans, cosa que ha portat a tota mena de reticències i de recels davant d’aquesta mena d’avenços tecnològics.

Quan a finals del segle XX van començar a popularitzar-se els ordinadors i el món del procesament informàtic, alguns autors de la primera corrent “cognitivista” van comparar el funcionament del cervell humà i el processament neurològic de la informació al funcionament dels ordinadors, el processament informàtic i la intel·ligència artificial.

Però un bon dia algú es va adonar que, allò que fa humans els humans no és només la intel·ligència, ni la manera que té el seu cervell de processar la informació per adquirir coneixements, sinó el fet que els animals humans, a diferència dels ordinadors, són éssers socials, i que en els humans, per a bé o per a mal, els processos cognitius no es poden deslligar d’això que sovint en diem intel·ligència emocional, però que també en podriem dir intel·ligència social. Coleman s’hi referia al·ludint al paper fonamental de l’empatia per als humans, una capacitat de la que, de moment, sembla que careixen els ordinadors, i el paper de les anomenades “neurones mirall” en el contagi emocional.

Per què quan mirem una persona que badalla no podem evitar afegir-nos al seu badall? Per què ens fa riure una persona que riu, i plorar una persona que plora?  Per què els subtilíssims moviments de certs músculs de la cara d’un interlocutor ens diuen si està escoltant o si bada, si li agrada o li molesta el que diem, si li caiem bé o malament? Per què ens sentim bé a prop d’unes persones, o enmig d’un grup, i malament davant d’unes altres?

No oblidem que la capacitat de fer-nos preguntes, de dubtar, és també una capacitat específicament humana de la que, en darrer terme, neix tot coneixement i tot aprenentatge.

I per què els ordinadors no saben fer res de tot això?

Vaig a preguntar-li a la Siri.

Joan Biscarri

D'un temps ençà

Compartir
Publicat per
Joan Biscarri

Missatges recents

Balaguer instal·la dos dispensadors d’alimentació per a coloms amb tractament esterilitzador

La Paeria de Balaguer ha instal·lat aquesta setmana dos nous dispensadors d’alimentació per a coloms…

3 hores fa

El Mil·lenari de Sant Pere de Ponts estrena la seva pròpia cantata abans de posar punt final a la commemoració

Ponts ha estrenat aquesta divendres la Suite del Mil·lenari de Sant Pere de Ponts davant…

3 hores fa

Catalunya fa mèrits, però cau davant el Paraguai

Catalunya es presentava davant un Pavelló 1r d’octubre a vessar amb la intenció de continuar…

3 hores fa

CONNECTA LLEIDA PIRINEUS 21/11/2024

Cada dia connectem persones, històries i territori. Un programa d’actualitat que recorre Lleida, des de…

10 hores fa

Cinc establiments de Balaguer s’uneixen per a un gran dinar solidari pels afectats per la DANA

En aquells temps en què l’ajuda humanitària es fa imprescindible per a la recuperació d’una…

15 hores fa

Connecta Lleida Pirineus: L’Associació de veïns del Centre Històric promou una comunitat energètica

La Comissió d’Energia de l’Associació de Veïns del Centre Històric de Balaguer ha iniciat una…

1 dia fa

Aquest lloc web utilitza cookies.